CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

✿❀xunieland❀✿

A New Day Has Come

Friday, May 29, 2009

BERFIKIR RASIONAL










Oleh DR. SIDEK BABA 


Perkataan rasional berasal dari akar kata ratio yang merujuk kepada akal atau minda. Fungsi akal dihubungkan dengan proses mengingat, berfikir, taakulan, kefahaman dan darinya diperolehi data, maklumat, pengetahuan, fakta yang dijadikan asas dalam membina konsep, rumusan, hipotesis dan teori. 

Hasil pemerhatian, cerapan, uji kaji, pengalaman dan penelitian membolehkan akal manusia mengetahui tentang sesuatu dan menyebabkan aktiviti manusia berlaku dalam menghubungkan diri dengan orang dan diri dengan persekitaran. 

Berfikir rasional bermakna berfikir menggunakan akal untuk mendapat jawapan atau pedoman tentang sesuatu perkara. Ikhtiar yang dilakukan, pertimbangan yang diberi, keputusan yang dibuat, andaian yang dirumuskan mengambil pertimbangan akal sebagai sumber rujukan. Faktor-faktor seperti agama, kepercayaan dan faktor-faktor ghaib yang lain dianggap sebagai sesuatu yang irrational atau tidak masuk akal dan dikaitkan sebagai tahyul atau dogma. 

Dalam tradisi Islam, akal tidak ditolak sebagai alat mendapatkan maklumat, pengetahuan, data, fakta dan ilmu. Tetapi faktor akliah saja tidak memadai sekiranya faktor naqliah atau wahyu dikesampingkan. Banyak perkara-perkara yang di luar penglihatan, pendengaran dan pengalaman akliah dan rohaniah manusia yang memerlukan pedoman pencipta. 

Al-Quran terkandung hikmah yang memberikan sumber maklumat, pengetahuan, petunjuk dan pengajaran tidak sahaja kepada yang nyata tetapi juga kepada yang ghaib. Oleh itu, konsep rasional dalam erti kata yang luas tidak sahaja merujuk kepada fungsi akal manusia tetapi bagaimana sumber wahyu memandu akal berfikir secara logik, saintifik dan sistematik. 

Para remaja Islam amat memerlukan asas rasional yang tidak sahaja merujuk kepada benda yang nyata, wujud dan maujud tetapi harus mampu menghubungkan faktor-faktor yang wujud dengan faktor ghaib atau faktor yang tidak wujud pada pandangan mata atau pendengaran telinga. 

Bumi ciptaan Allah ini tidak wujud dan bergerak dengan sendiri. Ia bergerak dalam suatu sistem. Sistem solar di mana bumi berada juga beroperasi dalam sistem-sistem yang lain. Terdapat sistem-sistem dalam alam ini yang di luar kemampuan manusia mengetahuinya. 

Para saintis menggunakan pemikiran rasionalnya cuba mengkaji fenomena, kejadian dan takdir tentang sesuatu. Yang diketahui oleh manusia masih sedikit sedangkan alam yang luas terbentang ini terkandung khazanah ilmu, maklumat, data dan fakta yang boleh membantu remaja mengetahui tentang hikmah penciptaan dan menjadikan remaja lebih dekat dengan penciptanya. 

Remaja Islam jangan hanya membaca al-Quran sekadar untuk mendapatkan fadilat atau pahalanya sahaja. Al-Quran terkandung isi dan makna, ilmu dan tafsir, pedoman dan petunjuk terhadap yang nyata apalagi yang ghaib. Perspektif rasionaliti yang harus ada pada remaja tidak hanya yang bersifat akliah tetapi mesti diwajarkan dengan faktor naqliah iaitu wahyu. 

Dalam surah al-Baqarah ayat 164, secara naqliah Allah menyebutkan tentang kejadian langit dan bumi, pertukaran malam dan siang, kapal-kapal yang belayar membawa muatan yang bermanfaat, air hujan dan menghidupkan tumbuh-tumbuhan, membiakkan berbagai jenis binatang, peredaran angin dan awan yang terapung antara langit dan bumi tunduk atas ketentuan Allah. Semua tanda itu adalah bukti nyata tentang kebesaran, keesaan, kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah bagi mereka yang menggunakan akal fikiran. 

Meskipun ayat-ayat di atas adalah mukjizat Allah yang turun kepada seorang Nabi yang ummi ia bernilai rasional dan saintifik. Rasional bermaksud pada ayat tersebut terkandung maklumat yang saintifik. Kajian saintifik pasti akan membuktikan bahawa semua yang dinyatakan oleh sumber nakliah itu adalah benar. Ia bukan dogma atau khayalan. 

Epistemologi 

Kekuatan ulama dan ilmuan terdahulu menjadikan faktor naqliah tersebut sebagai pedoman untuk melakukan tadabbur atau kajian serta penyelidikan yang telah menyebabkan ilmu tentang astrofizik, astronomi atau angkasa lepas dapat dikaji dan dijadikan ilmu-ilmu yang saintifik dan akhirnya menjadi rujukan Barat dan Timur untuk membangunkan epistemologi ilmu atau teori ilmu masing-masing. 

Para remaja harus melengkapkan diri dengan ilmu-ilmu yang dikembangkan hasil pemikiran manusia dan ilmu-ilmu yang dipedomankan oleh al-Quran supaya asas rasionaliti tidak saja diambil dari sumber pemikiran yang sifatnya terbatas tetapi menjadikan sumber wahyu sebagai sumber yang mengembangkan upaya berfikir. Rasionaliti antara asasnya ialah sesuatu yang masuk akal atau diterima oleh akal. Maklumat al-Quran menerusi surah al-Baqarah ayat 164 itu ternyata masuk akal dan boleh diterima terutama bagi orang yang berfikir. Tidak timbul bahawa maklumat dari al-Quran adalah tidak benar, tidak logik, tidak rasional dan tidak saintifik. 

Rasional atau tidaknya sesuatu itu perlu dihubungkan dengan maksud yang terkandung di dalam ayat-ayat tersebut. Maksud yang dinyatakan dalam ayat itu adalah jelas dan kajian saintifik juga membenarkan apa yang disebutkan dalam ayat-ayat tersebut. 

Rasional dalam tradisi berfikir Islam tidak saja dihubungkan dengan faktor aqliah tetapi juga selari dengan faktor naqliah. Sekiranya kekuatan akal digunakan untuk mengetahui sesuatu dan manusia tidak dapat menemui hikmah di sebalik sesuatu kejadian, tidak bermakna bahawa ia tidak rasional. 

Manusia cuba memperlihatkan sedikit keupayaan mengetahui tentang rahsia alam dan perjalanannya dan menyebabkan wujudnya kesombongan dengan menolak konsep penciptaan dan kewujudan pencipta. Sedangkan manusia amat insaf dan sedar bahawa rahmat dan nikmat Allah yang diketahuinya adalah amat sedikit. Ini digambarkan bagaimana rahmat dan nikmat Allah itu tidak ada batas tepinya. Sekiranya air lautan dijadikan dakwat untuk menulis seluruh rahmat dan nikmat yang Allah kurniakan nescaya kering air lautan itu, rahmat dan nikmat Allah tidak akan tertulis oleh manusia. 

Jika manusia menginsafi bahawa ada kekerdilan pada diri insan, maka sudah tentu manusia akan menjadi hamba yang taat dan patuh. Inilah asas kekuatan rasionaliti dalam Islam, tidak hanya berpegang kepada sumber akal yang terbatas tetapi menjadi wahyu sebagai suluh dan pertunjuk supaya logik dan kebenaran harus dilihat menerusi jendela berfikir yang Qurani. 

Jendela berfikir yang Qurani ibarat suluh yang menerangi jalan berfikir manusia supaya manusia tidak saja menatap perkara yang nyata dan bersifat benda tetapi benda yang tidak nyata dan bersifat bukan benda iaitu tanda-tanda kebesaran-Nya yang membuktikan ada pencipta-Nya. 

Berfikir bagi remaja tidak hanya suatu kemahiran tetapi berfikir bagi remaja ialah menuju kepada kebenaran. Keterbatasan akal tidak akan sampai membimbing remaja kepada kebenaran yang hakiki. Kebenaran hakiki tidak dapat dilihat hanya dengan mata biasa dengan hanya menatap sesuatu yang nyata, tetapi kebenaran hakiki menerima suluh dari mata hati menghubungkan yang nyata dengan faktor-faktor yang ghaibiyyah. Allah s.w.t. adalah faktor ghaibiyyah yang amat utama. 

Oleh itu, tanda-tanda kebesaran-Nya seperti adanya langit dan bumi, terjadinya silih gantian siang dan malam adalah tanda-tanda yang amat nyata tentang kewujudan dan keperkasaan-Nya. Tanpa-Nya tidak mungkin benda itu ada dan berlaku kerana rasional akal manusia tidak mampu menciptakannya apa lagi mentadbir perjalanannya. 

Para remaja dalam membina upaya berfikir harus selalu menghubungkan faktor-faktor yang Qurani sama ada dari sudut kandungan, metodologi, prinsip, kisah dan ibrah semuanya memberi fokus kepada remaja untuk mengetahui hubungan dirinya dengan pencipta, dirinya dengan alam sekitar dan dirinya dengan orang lain. 

Sekiranya asas ilmu yang didapati, pendekatan dalam hidup yang diambil, aktiviti kehidupan yang berlaku mengambil kira faktor akal dan wahyu ia bakal memandu remaja ke arah jalan berfikir yang seimbang. Keseimbanganlah sebenarnya menjadi pelengkap dalam pemikiran rasional remaja yang bakal membimbing ke jalan hidup yang lebih sempurna, terarah dan berpedoman.

( CREDIT TO, DR. SIDEK BABA ) 

No comments:

This Is Me

safe zOne